نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3

موضوع: اماکن زیارتی مشهد

  1. #1
    Administrator
    تاریخ عضویت
    Jul 2014
    نوشته ها
    106

    Lightbulb اماکن زیارتی مشهد

    مکان های زیارتی مشهد

    امامزاده یحیی (میامی)مشهد :



    این روستا در جاده سرخس و به فاصله ۵۰کیلومتری مشهد می*باشد .

    این روستا در دامنه کوهی واقع شده*است. بقعه امامزاده یحیی در یک کیلومتری این روستا و در دامنه کوه قرار گرفته است.

    امامزاده یحیی یکی از فرزندان زید، و نواده امام زین العابدین (ع)است . مادرش ریطه دختر ابی هاشم عبداله بن محمد حنیفه می*باشد.

    وی در سال ۱۰۷ ه. ق متولد شد. یحیی برای ادامه مبارزات خود علیه بی امیه چون امنیت جانی نداشت از نینوا «کربلا » به مدائن و از آن جا به خراسان هجرت کرد. سرانجام در جوزجان از توابع خراسان قدیم (واقع در افغانستان کنونی ) درسال ۱۲۵ ه. ق به سن ۱۸ سالگی به شهادت رسید.

    بنای ساختمان متعلق به قرن دهم ه.ق است.

    << تور مشهد >>

  2. #2
    Administrator
    تاریخ عضویت
    Jul 2014
    نوشته ها
    106

    Exclamation آرامگاه خواجه مراد مشهد | اماکن زیارتی مشهد

    آرامگاه خواجه مراد مشهد :



    'هرثمه بن اعین' مشهور به خواجه مراد از یاران امام رضا (ع) بوده است كه در سال 210 ه. ق وفات یافته است.

    اكنون مقبره وی در 14 كیلومتری جنوب شرقی مشهد در بلندیهای مشرف بر بینالود قرار گرفته است .

    حاج محمد علی درویش ملقب به نور علیشاه این محل را در زمان معاصر ساخته و هم تحت مراقبت و حفاظت خود قرارداده . و تعمیر نموده است .وی با این كار موجبات رفاه مسافرین را فراهم آورد .

    این بنا اكنون توسط اداره اوقاف و امور خیریه خراسان اداره می شود .

    زمینهای خواجه مراد در جنوب مشهد ، ادامه همان گرانیت های مشهد است كه به دلیل سختی بسیار زیاد و مقاومت در برابر عوامل فرسایشی به صورت قلل كم و بیش مرتفع در سطح زمین نمود كرده اند در بالای این ارتفاعات آرامگاه خواجه مراد یكی از یاران امام رضا ( ع ) قرار دارد .

    كه به واسطه این مكان زیارتی فروشگاهها و مغازه های زیادی در ارتفاع با حركت به سمت قله پدید آمده اند و این مكان زیارتی با وجود كوههای جالب و مغازه های متعدد برای كوهنوردان به نوعی تبدیل به یك مكان سیاحتی نیز شده است .

    جدای از جذابیتهای صخره ها و كوههای بوجود آمده ، این مكان از نظر كانی شناسی بسیار غنی بوده و برخی از كانی های كمیاب در آنجا یافت می شود به عنوان مثال مسكویت پرمانند یكی از این كانیهاست كه در شرایط تشكیل مواد آذرین در توده های گرانیتی این پهنه یافت می شود .

    ضمن اینكه بلورهای زیبا و كشیده تورمالین نیز در این مكان به وفور به چشم می خورد .

    برای رفتن به این مكان جالب از مسیر فرعی جاده بهشت رضای مشهد یك انشعاب به سمت دست راست جاده جدا می شود كه با قرار گرفتن در این مسیر به سمت این كوههای زیبا حركت می كنید .

    << تور مشهد >>

  3. #3
    Administrator
    تاریخ عضویت
    Jul 2014
    نوشته ها
    106

    Post اباصلت هروی از اماکن زیارتی مشهد

    اباصلت هروی :



    تولد

    جد اعلای عبدالسلام در هرات زندگی می کرد. وی در یکی از جنگهااسیر و به حجاز برده شد و برده عبدالرحمان بن جندب گردید; لذا پدران وی در مدینه زندگی می کردند و او در مدینه منوره متولدگردید و در آنجا رشد نمود. وی برای به دست آوردن احادیث و سخنان گهربار اهل بیت پیامبر(ص)مسافرتهای زیادی نمود. گاهی در بغداد و حجاز، و کوفه و یمن و مدتی در نیشابور و دیگرشهرهای خراسان بسر برد. او در علم حدیث مقامی بلند و ارجمند پیدا کرد.

    سلسله نسب
    عبدالسلام فرزند صالح، کنیه اش اباصلت و معروف به هروی است. سمعانی در انساب خود می گوید: ابوالصلت فرزند صالح، فرزندسلیمان، فرزند ایوب، فرزند میسره هروی قرشی، از موالیان عبدالرحمان بن جندب است .
    چون که جد اعلای وی برده عبدالرحمان بود، وی را از موالیان وی شمردند .

    شیدای ولایت
    اباصلت با این که از راویان اهل سنت نیز روایات زیادی نقل کرده و در بین آنها نیز به صدق و راستی معروف است، اما شیدای ولایت و عاشق اهل بیت پیامبر:، خصوصا علی بن موسی الرضا(ع) بود. تا جایی که افتخار خدمتگذاری آن حضرت را به دست آورد و محرم اسرار آن امام همام(ع) گردید .

    از روایات زیادی استفاده می شود که اباصلت مورد عنایت و توجه حضرت امام رضا(ع) بود و امام او را بسیار دوست می داشت. در پیشبرد محافل و مجالس او را همراه خود می برد. و در مواقع خاص تذکرات بسیار سازنده ای به او می داد و شخصیت ایمانی او را پرورش می داد .

    «اباصلت می گوید: آخرین جمعه ماه شعبان به محضر ابی الحسن علی بن موسی الرضا(ع) بار یافتم. حضرت به من فرمود: ای اباصلت! بیشترین روزهای ماه شعبان را پشت سرگذاشتی و این آخرین جمعه از آن ماه است. در این بقیه روزهایی که از شعبان باقی است،کوتاهیهایت را تدارک کن، و بیشتر به دعا و استغفار و تلاوت قرآن مشغول باش. و از گناهانت توبه کن و برای ورود به ماه مبارک رمضان آماده باش تا بتوانی آن را با اخلاص درک کنی . امانتی برگردنت نباشد مگر این که ادا کنی. کینه ای از مومنی در دلت باقی نگذار، گناهان را از خود دور کن. تقوای الهی راپیشه کن و در کارهای پنهان و آشکارت به خدا توکل کن. کسی که به خدا توکل کند خدا او را کافی است...»

    اباصلت هروی تا آخرین لحظه زندگی امام رضا(ع)، از وی جدا نشد و حدیث غم انگیز شهادت آن حضرت را چنین نقل کرد:
    «روزی در محضر امام رضا(ع) بودم. آن حضرت فرمود: فردا به مجلس مامون داخل می شوم. اگر با سرپوشیده از آن خانه خارج شدم دیگر با من سخن نگو. روز دیگر آن حضرت بعد از نماز صبح جامه هایش را پوشید و در محراب نشست و منتظر ماند تا این که غلامان مامون آمدند. آنگاه کفش خود را پوشید، ردای مبارک را بردوش افکند. و به مجلس مامون وارد شد. من در خدمت آن حضرت بودم. چند طبق از میوه های گوناگون نزد مامون بود. او خوشه انگوری را که بعضی از دانه های آن را زهرآلود کرده بودند، در دست داشت و آن دانه هایی که زهرآلود نبود می خورد تا متهم نشود. چون نظرش به آن حضرت افتاد. مشتاقانه از جای خود برخاست و دست در گردن مبارک امام(ع)انداخت و میان دو دیده وی را بوسید و به حسب ظاهر آنچه می توانست اکرام و احترام نمود .

    او را به جای خود نشاند و آن خوشه انگور را به او داد و گفت:

    یابن رسول الله! از این نیکوتر انگور ندیده ام .
    حضرت فرمود: شاید انگور بهشت از این نیکوتر باشد .
    مامون گفت: از این انگور تناول نما .
    حضرت فرمود: مرا از خوردن این انگور معاف دار .
    مامون خیلی اصرار کرد.. .
    حضرت سه دانه از آن انگور زهر آلود تناول کرد. حالش دگرگون شد. باقی انگور را بر زمین افکند و از آن مجلس برخاست. مامون گفت: ای پسرعمو کجا می روی؟!
    فرمود: به آنجا که مرا فرستادی.
    آن حضرت غمگین و محزون سرخودرا پوشید و از خانه مامون بیرون آمد .
    اباصلت می گوید: به دستور وی با او سخن نگفتم تا به خانه خودوارد شد و فرمود: در را ببند...»
    امام رضا(ع)با همین انگور زهرآلود به دیار ابد شتافت و شربت شهادت نوشید.


    در منظر اهل نظر
    اباصلت هروی در نزد تمام رجال شناسان شیعه، و اکثر علمای اهل سنت مورد وثوق می باشد. روایات وی را با اطمینان خاطرمی پذیرند .
    نجاشی می گوید: عبدالسلام بن صالح، ابوالصلت هروی راوی احادیثی از امام رضا(ع) است. وی از ثقات به شمار می رود و کتابی درباره رحلت امام رضا(ع)تالیف نموده است .
    کشی می گوید: ابوصلت دارای احادیثی منقح و صحیح می باشد و ما دیدیم که او حدیث می شنود و به تشیع بسیار علاقمند است. هیچگاه دروغ از او مشاهده نشد .
    علامه حلی، وی را از راویان امام رضا(ع) و مورد اطمینان می داند و احادیث وی را صحیح می شمارد .
    اباصلت هروی به علت این که با اهل سنت نیز معاشرت داشت و از آنها روایت نقل می کرد، برای بعضی این اشتباه پیش آمد که او را عامی و از اهل سنت معرفی کردند.

    مرحوم شیخ طوسی، می گوید: «ابوالصلت خراسانی هروی، عامی است و از اصحاب امام رضا(ع)می باشد و بکربن صالح از وی روایت نقل کرده است.»
    مرحوم شیخ حر عاملی می گوید: شهید ثانی چنین نقل کرده است که برای مرحوم شیخ طوسی اشتباهی رخ داده و اباصلت را به علت اختلاط با اهل سنت، عامی معرفی کرده است .
    مرحوم شیخ صدوق در عیون اخبارالرضا روایاتی از وی نقل کرده است که دلیل بر صحت اعتقاد و تشیع وی می باشد .
    ابراهیم بن هاشم می گوید:
    امام رضا(ع)به اباصلت هروی فرمود: آیا تو نیز مانند دیگران، به آنچه خداوند متعال نسبت به ماواجب کرده یعنی ولایت ما منکر هستی؟
    اباصلت می گوید: به خدا پناه می برم، بلکه من به ولایت شما اقرار دارم .
    روایات و دلائل و شواهد دیگری نیز حاکی است که وی نه تنها به ولایت امام رضا(ع) اقرار داشت، بلکه عاشق و شیدای اهل بیت پیامبر(ص)بود .
    در نظر اهل سنت
    عبدالسلام اباصلت هروی در نظر اکثر علمای اهل سنت مردی صالح وراستگو می باشد. اما اکثر احادیث وی را چون که بوی محبت اهل البیت: دارد، نپذیرفتند و آنها را غیر معروف شمردند .
    ذهبی در میزان الاعتدال چنین نوشته است: «عبدالسلام بن صالح،ابوالصلت مرد صالحی است غیر این که او شیعی است. ..»
    دارقطنی می گوید: او را فضی و متهم است . از او نقل شده که گفته است: سنگ علویان بهتر از همه بنی امیه می باشد .
    ابن جوزی می گوید: او خادم امام رضا(ع)و مرد صالحی می باشد .
    یحیی بن معین می گوید: ابوصلت راستگو و مورد اطمینان است و درنزد ما از دروغگویان محسوب نمی شود. تنها عیبی که دارد، شیعه ودوستدار آل رسول است .
    در نظر آنها همین، دوستی اهل بیت پیامبر: تنها عیب اوست. و درنظر ما شیعیان این بالاترین افتخار وی است که همه آن را اقراردارند .
    اباصلت در نیشابور و خراسان
    اباصلت که تا آن زمان در علم حدیث شهرت بسزایی یافته بود و از مراکز علمی آن روز یعنی: شام، حجاز، یمن، عراق و جاهای دیگر دیدن نموده بود و با مشایخ آن زمان ارتباط برقرار کرده بود،برای استماع احادیث جدید به نیشابور وارد شد. وقتی مشاهده کرد که این شهر از حوزه های بزرگ علمی و حدیثی است در آنجا اقامت گزید .
    هنگام رورد حضرت علی بن موسی الرضا(ع)به نیشابور، اباصلت نیز در این شهر بود.
    حدیث معروف سلسله الذهب را که در آن شهر املا فرمود، اباصلت نیز آن را نقل نموده است .

    اباصلت می گوید: هنگامی که امام خواستند از نیشابور به طرف طوس بروند حافظان و ائمه اهل حدیث نزد آن حضرت آمدند و از وی خواستند تا حدیثی از جدش برای آنها املا فرماید.. .
    اباصلت بعد از حرکت امام رضا(ع) از نیشابور، همراه وی از نیشابور خارج شد و به طرف طوس و مرو حرکت نمود .
    هنگام که امام رضا(ع) به نزدیک سناباد رسید. متوجه شدند که مردم از سنگ کوه برای طبخ غذا، دیگ می تراشند. امام رضا(ع)به آن کوه تکیه داد و دستور داد: برای آن حضرت نیز دیگی از آن سنگها بتراشند و در آن غذا طبخ نمایند . سپس همراه امام رضا(ع)وارد مرو شد .
    ابن حجر می گوید: اباصلت در همه مجالس و محافل با امام رضا(ع)بود و هنگام مناظرات و احتجاجات امام با روسای ادیان و متکلمان و دانشمندان حاضر بودند. اباصلت بعد از شهادت جانسوز علی بن موسی الرضا(ع) دوباره به نیشابور بازگشت و به مناظرات و بحثهای علمی و حدیثی مشغول شد .


    وفات
    عبدالسلام بن صالح، اباصلت هروی، با عمری پربرکت در نشر احادیث اهل بیت پیغمبر(ص)و بحث و مناظره با منکرین دین و مخالفین و خدمتگذاری سالهایی از عمرش به حضرت امام رضا(ع)درسال 232 یا236 ه .ق دار فانی را وداع گفت، و دوستداران علم و حدیث راداغدار نمود .
    آنچه مسلم است، اندکی قبل از وفات در نیشابور بوده است. امادر کجا وفات یافته و در کجا مدفون گردیده در کتب تاریخ و حدیث از آن ذکری نیست .
    در حومه شهر مقدس مشهد در کنار جاده سنگ بست مزاری است که می گویند قبر اباصلت می باشد. و مردم او را در آنجا زیارت می کنند. ولی در آن مزار هیچ گونه اثر و نشانه ای که ثابت کند این مزار متعلق به ابوصلت است وجود ندارد. سنگ و لوحی هم دراثبات این مطلب در آنجا نمی باشد .
    البته خود این شهرت تاریخی می تواند قرینه ای بر این موضوع باشد .

    << تور مشهد >>

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •